Tko se sjeća aviona Concorde, kultnog supersoničnog (brži od zvuka) aviona koji je mogao putnike od New Yorka do Londona prevesti za tri sata? Skraćivanje putovanja na pola zaista je impresivno, no to je svejedno ništa u usporedbi s avionom SKYLON, na kojem trenutno radi britanska tvrtka Reaction Engines. Njihov novi sustav motora omogućit će putnicima da otputuju bilo gdje na svijetu i stignu tamo za najviše četiri sata. Da, to znači da u tom vremenu stignete, primjerice, od New Yorka do Hong Konga ili od Londona do Sydneyja.
Novi sustav na kojemu tvrtka radi zove se SABRE, a iza tog imena zapravo se krije mlazni motor koji također koriste i rakete. „U komercijalnom avionu, ovakav motor mogao bi bez problema 300 putnika prevesti diljem svijeta pet puta brže od brzine zvuka”, rekao je glavni inženjer Alan Bond.
Prema Bondovu objašnjenju, jedina doista jedinstvena stvar u vezi tog motora posebno je osmišljen uređaj za hlađenje postavljen na taj motor. SABRE motor „udiše” atmosferski zrak, uzimavši oko 1250 tona kisika koji se zatim koristi u motorima. Takav zrak uspijeva postići temperaturnu razliku od 1000 °C do -1500 °C u samo 0,1 sekundi, što je zapravo „astronomska” stopa hlađenja od 400 megavata. Ovakva sposobnost „disanja” znači da 250 tona kisika može biti uzeto iz atmosfere za upotrebu u procesu izgaranja, smanjujući tako količinu kisika koja se mora provesti kroz spremnike. To nadilazi problem težine koji je ograničavao dizajn ovakvih motora u prošlosti.
Ako tvrtka Reaction Engines bude uspješna u razvoju svoje nove letjelice SKYLON, motor SABRE mogao bi označiti pravu revoluciju u komercijalnom zrakoplovstvu. Sudeći prema uspješnosti dosadašnjih testova, ne bismo trebali predugo čekati da SKYLON konačno poleti. Zapravo, prvi se ispitni letovi planiraju za 2019. godinu.
Također, tvrtka istražuje i mogućnost korištenja iste letjelice za putovanje u svemir. Predviđa se da će svaki putnik za takvo putovanje morati izdvojiti 435 000 dolara, no cijena će vjerojatno drastično pasti s vremenom. Nažalost, putnici jedino neće moći imati pogled kakav su sanjali jer ovaj avion neće imati prozore. Međutim, dizajnerski timovi već rade na tehnologiji koja će projicirati spektakularne, panoramske poglede na ekranima koji će pokrivati unutrašnjost ove letjelice.
Izvor: Reaction Engines, Business Insider,znanost.geek.hr
Nema komentara:
Objavi komentar